cd Nature (2020)

 

De composities op deze cd horen bij elkaar omdat elk werk de natuur of natuurverschijnselen als inspiratiebron had. Met elke track op deze cd gaat de blik verder omhoog: van de zee (Tsoupaki), naar de vogels in de lucht (Messiaen), naar de cirrus wolken (Harvey), naar de maan (Saariaho) en uiteindelijk naar de sterren (Aperghis).

Calling heeft Calliope Tsoupaki (NL/GR) voor mij gecomponeerd in 2015. Het werk fungeerde als muzikale uiting in de expositie van kunsterares Fiona Tan waarin de strijd tegen de walvisvaart werd aangekaart. Tegelijkertijd is er een persoonlijk verdriet in verwerkt. Het is een lamento waarin de zee, het uitkijken over de zee, een belangrijke rol speelt. Abîme des oiseaux uit het Quatuor pour la fin du temps van Olivier Messiaen (F) is een van de belangrijkste werken uit de 20e eeuw voor klarinet, met als thema de ondoorgrondelijkheid van de vogels. Het stuk is deels désolé (troosteloos) en deels bewegelijk waarin de vogels duidelijk van zich laten horen. Ik heb ervoor gekozen het op de sonore, maar toch slanke en beweeglijke bassethoorn te spelen. Cirrus Light van Jonathan Harvey (UK) is gecomponeerd in de laatste zomer van Harvey’s leven. Hij zat in zijn rolstoel en keek naar de luchten waar wolken als slierten hoog en traag voorbij dreven. Dit zijn de cirruswolken met ijskristallen. Beide zijn duidelijk verklankt. In Oi Kuu van Kaija Saariaho (FI) zijn andere nevels en wolken te horen, misschien wel nevels voor de maan. De flageoletten van de cello en de multiphonics van de  basklarinet zijn verweven in dit duo getiteld ‘oh maan’. Façade-Trio van George Aperghis (F) is niet eerder buiten Frankrijk uitgevoerd of opgenomen. Het is een theatraal werk waarin de instrumentalisten in een driehoek zitten. Het slagwerk in het midden met twee kickdrums, links en rechts geflankeerd door basklarinetten. Ze verhouden zich tot elkaar zoals sterren in een sterrenbeeld. De klanken gaan voor de basklarinetten van de laagste noot tot ongewone hoogte. De tekstuur is soms zo dicht als de melkweg..

Ten slotte de bonus track Mankind ReMix die Michael Finnissy (UK) voor mij componeerde in augustus 2020. De compositie is muzikaal verbonden met het werk dat hij in 2018 componeerde in opdracht van het Basklarinet Festijn Tussen Rede en Gevoel. Finnissy over de solo: “it’s about human nature, and mankind as cultivator of Nature”.

Fie Schouten

Bestellen en of de cdproductie steunen? Dat kan via deze link

Reacties:
Calliope Tsoupaki: jij creëert met je klank een magische ruimte, bijna plastisch, tastbaar en sensueel
Anna Harvey (daughter of Jonathan Harvey): you have really captured that spacious, other-worldly quality which I love about this piece

credits:
recording Arjan van Asselt track 4,5; Andreas Fröba track 1,2,3,6
Orgelpark Amsterdam, The Netherlands track 4,5
& SBA+C, Italy track 1,2,3,6
recorded in September 2020
editing, mixing and mastering Arjan van Asselt
photos Andreas Fröba
portrait photo Fie Schouten Elisabeth Melchior
artwork Liluc design
idea & realisation Fie Schouten