Fie Schouten is een duizendpoot op het gebied van muziek, zowel als uitvoerende als als organisator. (Rinus van der Heijden)
2024
2 reviews concert 6.11.2024, Wuppertal (DE)
Trio Fie Schouten, Régis Huby, Guus Janssen in Multiphonics Festival
Es sind vielschichtige Konversationen im Duo und Trio, bei denen ruhige und forsche Momente geschickt alternieren. Dabei changiert die frei tonale Musiksprache zwischen moderner Klassik (etwa der Dodekaphonie) und Jazzimprovisationen.
https://www.engels-kultur.de/jazzmeeting-wuppertal-opensky-vostok-remote-islands-eric-dolphy
Aus dem brodelnden Gruppensound trat Schouten mit abwechselnd filigranen und expressiven Soli hervor. Wenn sie durch die Lagen eilte, meinte man das tobende Meer und den heulenden Wind zu hören. Eindringlich strich Huby über die Saiten, ließ den Bogen zwischendurch links liegen, um den ganzen Geigenkorpus zu bespielen. Am Flügel pendelte Janssen zwischen Kaskaden aus Blue Notes und atonalen Clustern. Immer wenn Schouten zum „Atlas“ griff, war ein Ruhepunkt erreicht.
https://www.wz.de/nrw/wuppertal/kleines-subfestival-im-wuppertaler-pina-bausch-zentrum-under-construction_aid-120903829
Duo Gross-Schouten:
Neue Zeitschrift für Musik #1-2024
“Neue Musik in Izmir” von Egbert Hiller
Im Workshop arbeitete das Duo detailliert an den Partituren der Studierenden….in Izmir eine seltene Gelegenheit…das Duo Schouten/Gross begegnete ihnen ohne Allüren auf Augenhöhe…Für sein Konzert bei den “Tagen für neue Musik Izmir” hat das Duo in Kooperation mit Füsün Koksal ein farbenreiches Programm entworfen..
(19, 20 nov 2023, Izmir TR)
salt peanuts* (NO) Eyal Hareuveni (IL), 4.1.24
The twelve pieces explore the mysterious sonic territories of these unknown islands, and tell enchanting and nuanced stories, with a great sense of drama and imagination, beauty and elegance. There is no need to leave your home but simply join this fantastic journey in and around the islands’ labyrinthian stories, images and memories.
https://salt-peanuts.eu/record/schouten-courtois-janssen/
2023
Concertzender vr 5 jan 2024 10:00 uur
In de Week van de Hedendaagse Kamermuziek klonk voor elk wat wils. Na ruim twintig jaar brengen we het naar u toe.…..Minstens zo interessant zijn de musici die Carter, Manneke en alles wat ertussen zit uitvoeren. We zien een paar grote namen. Pianist Ralph van Raat bijvoorbeeld. En klarinettiste Fie Schouten. Anno 2002 waren het beloftes. Anno 2023 kun je wel zeggen dat ze hun beloftes hebben ingelost!
Interview + retrospective Izmir New Music Days [19-22 nov 2023] on 16 dec 2023 at Deutchlandfunk (Duo Schouten-Gross)
https://www.deutschlandfunk.de/programm?drsearch:date=2023-12-16
2 dec 2023 Catalytic Sound Festival Paradiso Amsterdam
https://www.gonzocircus.com/catalytic-sounds-festival-in-paradiso/
….Nog een hoogtepunt: Fie Schouten en Ken Vandermark op respectievelijk bas- en altklarinet. Schouten weet de notoire geweldenaar Vandermark in bedwang te houden en verleidt de Amerikaan tot ingetogen spel, waarbij zij de duo-improvisatie fraai harmonisch weet te sturen. Het bewijs dat top-impro zich beslist niet altijd op het randje van uit-de-bocht-vliegen hoeft af te spelen….
4 nov 2023 November Music Festival Den Bosch
https://www.klankgat.online/recensies/fear-of-missing-out-bij-muziekroute-2023/
In de bibliotheek speelde zijn ensemble twee stukken die Bart heeft gecomponeerd. ‘Wanneer houdt het op’ een stuk over de eeuwig durende oorlogen, dat Bart al voor de inval in Oekraine heeft gecomponeerd, maar nu alleen maar nog actueler is geworden (helaas). Met Fie Schouten (basklarinet) en Gonçalo Almeida op de contrabas, maakten ze een keur van geluiden die samengevoegd het bovenstaande idee tot leven brachten. Opvallend waren de diverse technieken van Fie (tongue slapping, growling) en de geluiden die ze wist op te wekken……..Erg mooi om naar te luisteren.
Rewire 7,8 april 2023
3voor12VPRO https://3voor12.vpro.nl/lokaal/den-haag/artikelen/overzicht/2023/april/Rewire-2023–Vrijdag.html
freiStil (Austria) #106 märz/april 2023 FieSchouten is Klarinettistin, …eine der Stockhauseninterpretinnen…Professorin in Groningen….eine sehr gute Musikerin
Jazznu, de Maand van de …. Klarinet: We starten de serie op 4 februari met Fie Schouten, op 11 februari volgt Michael Moore, David Kweksilber treedt op 18 februari aan, Tobias Klein op 25 februari en op 4 maart sluit Oguz Büyükberber deze serie af.
Fie Schouten heerst over de lage klarinetten Redactie JazzNu, 4 februari 2023
2022
Ben Taffijn over concert in POM, Eindhoven (Ziporyn, Schouten, van Dongen):
Opvallend binnen al deze improvisaties is het hoge melodieuze gehalte, waar in deze muziek toch vaak de abstractie overheerst. Een mooie en bijzonder geslaagde avond. ..
https://draaiomjeoren.blogspot.com/2022/12/concert-gecomponeerd-of-geimproviseeerd.html
Podcast, interview Fie Schouten door Aad van Nieuwkerk over improvisatie <-> compositie https://www.nporadio4.nl/podcasts/tussen-de-noten/81050/11-improvisatie-fie-schouten-basklarinettiste-s07
https://blogdotataritaritata.blogspot.com/2022/09/rita-rudner-ingrid-jonker-grace-aguilar.html
https://www.citizenjazz.com/ZomerJazzFietsTour-a-coups-de-pedales.html
Henning Bolte: De eerste stop in de kerk van Garnwerd was de gelegenheid om de creatie te presenteren van een nieuwe Frans-Nederlandse combinatie bestaande uit cellist Vincent Courtois, (bas)klarinettist Louis Sclavis, basklarinettist Fie Schouten en pianist/organist Guus Janssen. Schouten is een leidende figuur in de hedendaagse muziek op haar instrument, Janssen is een grensganger tussen hedendaagse muziek als componist en geïmproviseerde muziek. Hij is de huidige pianist van de legendarische Instant Composers Pool (ICP) en vervangt oprichter Misha Mengelberg (1935-2017).
Dit samengaan vond al snel een gemeenschappelijke basis binnen haar verschillen, die elkaars aanpak levendig verlichtte en soms hun bijzondere kwaliteiten en kleuren op dramatische wijze met elkaar verweefde. De ‘ronde’ Franse kant werd gecombineerd met de meer gewiekste en speelse Nederlandse kant, met complexe sporen van Loevendie en Messiaen. Deze samenwerking ligt in het verlengde van de bloeiende verbinding tussen hedendaagse gecomponeerde en geïmproviseerde muziek die Fie Schouten met haar concertreeks Nieuwe Noten tot stand bracht. De interactie van de vier musici toonde duidelijk de originaliteit en het rijke potentieel van deze gemeenschappelijke basis.
English: This association quickly found common ground within its differences, vividly illuminating each other’s approaches and sometimes dramatically intertwining their particular qualities and colorations. The “round” French side joined the more cunning and playful “Dutch” side, with complex traces of Loevendie and Messiaen. This collaboration is an extension of the flourishing connection between contemporary composed and improvised music that Fie Schouten created with her concertseries Nieuwe Noten/New Notes. The interaction of the four musicians clearly demonstrated the originality and rich potential of this common ground.
https://jazznu.com/concertrecensies/zomerjazz-fietstour-van-gestorven-poedel-tot-koe-op-zolder/ JazzNu 31.8.22
De muziek stond fier boven deze problemen en was net zo uitdagend en vernieuwend als altijd. Hoe tevreden je was hing af van de routekeus die je had gemaakt. JazzNu had gekozen voor de Route Freejazz zonder free jazz, door te starten in de kerk van Garnwerd waar het Franse basklarinetfenomeen Louis Sclavis, die een dag eerder al de Proloog in de Groningse concertzaal Simplon had verzorgd, de degens kruiste met de Nederlandse basklarinettiste Fie Schouten. Sclavis speelt zeker geen free jazz maar wel vrij. Guus Janssen liet het fraaie kerkorgel janken waarna de cello van Vincent Courtois en de klarinet van Fie Schouten invielen, terwijl Sclavis vervaarlijk op zijn basklarinet gromde. Er ontwikkelde zich een melodieuze improvisatie tussen Schouten en Sclavis die elkaar aanvulden en uitdaagden. Klarinetten van klein tot groot werden door beiden gebruikt totdat het kleinst mogelijke onderdeel, een mondstuk, door Sclavis in de strijd werd geworpen en de interactie tussen Schouten en Sclavis dankzij Courtois een melancholieke interactie opleverde en naar steeds meer structuur focusseerde.
ZomerJazzFiets Tour knalt naar zijn 36e editie JazzNu 24.8.22
Playlist op verzoek van New Music Now met 12 Nederlandse werken
https://newmusicnow.nl/verken/playlist/de-keuze-van-fie-schouten
Aandacht voor de cd’s Monologues 2020 en Nut in De Groene Amsterdammer (jan. 2022, Bas van Putten)
“..Fie Schouten krachtige behartiger…vooral is ze een heel goede muzikant….. lees helemaal
2021
Aandacht voor de nieuwe cd Nut op Radio4 zat.30 okt 23:00-0:00
Radio4 Vrije Geluiden, Aad van Nieuwkerk
Interview Haarlems Dagbald Winand vd Kamp 9 sept 21
Interview Klassikraadio 1.6.2021 (live in Tallinn, Estonia)
Interview in De Nieuwe Muze door Thea Derks, febr 2021 lezen
(met foto’s van Andreas Fröba, Elisabeth Melchior, Gemma Kessels)
link to the article in English
2020
VPRO-gids 27 okt 2020 in aanloop naar Basklarinet Festijn 20/21, editie 4
Tekst Mark van de Voort, foto Julie Hrudova lezen
Interview in Amsterdam Alternative over concertserie Nieuwe Noten Amsterdam
Gesprek Aad van Nieuwkerk & Fie Schouten over componist Enrique Raxach & concertserie Nieuwe Noten Amsterdam luister/kijk na op NPO/Radio4
Fie Schouten over Enrique Raxach & Nieuwe Noten Amsterdam op VPRO link
2019
‘This album (Chambery, 2018) is truly outstanding and represents bass clarinet playing and chamber music at the highest level. Aside from the beautiful musicianship within each track, it must also be mentioned that the album as a whole has a clear artistic arc and musical clarity that is a welcome addition to the world of contemporary music and clarinet recordings.’
Prewitt (dec 2019) Magazine The Clarinet (USA)
Over uitvoering Trio (1938) van Leo Smit op 22 sept 2019, Museum De Buitenplaats, Eelde:
“Ibolya Vörösváry, altviool, Fie Schouten, klarinet, en pianist Gerard Bouwhuis voerden het schitterend uit. Het was een verrassende ontdekking van Nederlandse muziek.”
“De tweede winnaar van de Nieuw Geneco Fair Practice Compositieopdracht Award 2019 is….
basklarinettiste Fie Schouten.”
“Deze opdrachtgever weet veel mensen te betrekken, studenten, jonge musici en componisten, veel samenwerkingspartners, veel uitvoeringen. Een schoolvoorbeeld van olievlekwerking en mede dankzij fair practice zoveel impact op het muziekleven. In haar eentje, en in samenwerking met velen, is zij een aanhoudend pleitbezorger van nieuwe noten voor haar eigen instrument en de componisten. Ruim 70 composities werden voor haar en haar kamermuziekensembles geschreven. Zij is inspirator van vele muziekstudenten, musici en componisten. Met beperkte middelen heeft zij toch altijd aandacht voor een Fair Practice, met alleen een basklarinet en een ongelooflijke hoeveelheid volharding.”
Meer over deze award op de website van componistenbond Nieuw Geneco
Fie Schouten @ Radio4 Vrije Geluiden
25 augustus ’19 tussen 23:00-00:00
In gesprek met radiomaker Aad van Nieuwkerk over de concertserie Nieuwe Noten Amsterdam en uiteraard muziek!
naluisteren (vanaf 14:00)
NRC 22 april 2019 Joep Stapel
Concert Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam 20.4.2019
“Een keur aan topmusici verkende de invloed van Turkse muziek op het werk van Theo Loevendie….spetterende solo’s…Fie Schouten imponeerde met het Duo voor basklarinet solo, waarin ze onnavolgbare interacties tussen een baspartij en een solist suggereerde.” lees helemaal
Cd recensie Chambery (2018)
“Wat gaat Chambery, een cd met werk van de Nederlandse rietblazer en componist Tobias Klein, heerlijk van start. In zijn Leichte Überlappungen bestoken twee basklarinetten elkaar met boventonen in dansante, maar ongrijpbare ritmes…. als een 21ste-eeuwse fanfare. Net als in de andere composities is de hoofdrol weggelegd voor basklarinetkampioen Fie Schouten.” lees helemaal
2018
“Wat een fraaie waaier aan kleuren en speeltechnieken wordt hier ontwikkeld met steeds de fantastische Fie Schouten als muzikantesk en uiterst virtuoos middelpunt. Ze toont aan hoe aangenaam eigentijdse muziek kan zijn.”
Cd recensie Chambery (2018)
“Schoutens vertolkingen zijn spot-on in een breed scala aan speeltechnieken… veelzijdigste klarinettist van Nederland”
lees helemaal
Cd recensie Chambery (2018)
“gespeeld door topkrachten als basklarinettisten Fie Schouten en Jelte Althuis….vrolijk makende betovering”
Interview in 24Classics met Fie Schouten door Maartje Valk:
‘spelen alsof je het voor het eerst hoort’ lees helemaal
13nov Late Night Lab – Klara Radio (22:00 – 00:00)
Maarten Beirens gidst ons vandaag in Late Night Lab door de hoogtepunten van zijn Transit-festival (13 & 14 oktober 2018) in Leuven. Met werk van Frederik Neyrinck (met Fie Schouten & Beltane Ruiz 22:09), Stefan Van Eycken, James Dillon, Jasper Vanpaemel, Tim Mariën en Liesa Van der Aa. naluisteren
live bij Opium op 4, 18 oktober 2018 Luister na
Praten over de basklarinet & live-spel (Fie Schouten & Jelte Althuis) 7:30, 25:39, 55:52
Christian Morris (concert 14okt Transit Festival Leuven): “Frederik Neyrinck’s 4 Fragments, for bass clarinet and double bass, played on Sunday afternoon, kept visual trickery to minimum, the players simply changing position between each of the four movements. The writing was exquisite, a compelling marriage of musical content and extended instrumental technique.” read full text
Recensie Ben Taffijn (concert 14okt Transit Festival Leuven): “Wederom bijzondere dingen gehoord door Lyrisch Laag, een project van Fie Schouten en het Basklarinet Festijn” lees helemaal
luister VPRO – podcast (Jonathan Maas, 27.9.2018) over Fie Schouten en haar muziek: hier
Jazznu.com Rinus van der Heijden over Basklarinet Festijn 3.9.2018:
De missie van Fie Schouten met ‘haar’ Basklarinet Festijn
‘…….waarom organiseer je een Basklarinet Festijn? Ook hier komt onmiddellijk het antwoord: “Het is leuk, interessant en voedend voor het muziekmilieu’, lacht Fie Schouten. “Bovendien wordt het instrument er voorzien van nieuw repertoire. Tijdens het festijn kunnen spelers zaken uitwisselen en meer kennis opdoen. Het eerste Basklarinet Festijn was in 2014. Wij werden toen onmiddellijk aangemoedigd door het publiek: ‘Wanneer organiseren jullie weer?….’ lees verder
Jazznu.com Rinus van der Heijden over ZomerJazzFietsTour 27.8.2018:
Na de Zernikelocatie begon de trektocht langs vijf kerken… De eerste was die van Adorp, waar Lyrisch Laag optrad, een kwartet rond de bas- en contrabasklarinetten van Fie Schouten en Jelte Althuis. Met baritonsaxofonist Giuseppe Doronzo en contrabassist Wilbert de Joode werd voor het eerst deze dag getoond hoe schijnbaar los staande klanken de diepte van deze instrumenten bloot legden… de melodierijkdom van zeven eeuwen her werkte ronduit betoverend. Fie Schouten maakte diepe indruk met haar basklarinet.
Klassieke Zaken Edwin Rutten over Basklarinet Festijn aug.2018:
Ik heb altijd groot respect voor doeners en organisatoren, mensenkinderen wat moet iemand een liefde voor het instrument en de muziek hebben. Het liefst zet ik m’n tentje op om alles te horen en te zien.
2017
Interview door Aad van Nieuwkerk:
Leeuwarder Courant: “weergaloos optreden Capriccio Clarinet Choir & solisten“
Over premiere basklarinetconcertino Stump-Linshalm door Fie Schouten & Capriccio Clar Choir
artikel door Thea Derks over premiere basklarinetconcertino Tiefes Rot van Petra Stump-Linshalm
2016
Fie Schouten te gast in Radio 1 programma Kunststof: luister terug
17jan 10.30 aandacht voor Basklarinet Festijn op Vrije Geluiden TV:
Cultuurpers 10 januari 2016 Thea Derks: Zeven vragen aan Fie Schouten. lezen
Spotify playlist Fie Schouten op Jazznu
2013
https://bachtrack.com/review-lincoln-center-festival-musikfabrik-michaels-reise-um-die-erde-stockhausen
Two clarinettists, Carl Rosman and Fie Schouten, offered both visual and aural humor as the “swallow-pair”.
2011
Neue Musik Zeitung – link
“LICHT–BILDER, eine enzyklopädischen Litanei, in dem die Elemente, alles, was lebt, das Lob Gottes singt: Doch das Gotteslob, das im „Gesang der Jünglinge“ als inhaltlicher Kern die Form nicht aufgefressen hat, mündet hier in eine entsetzlich additive Fleißübung, die durch die brillante Performance der auswendig spielenden Solisten – Marco Blaauw, Hubert Mayer, Chloé L’Abbé, Fie Schouten und Benjamin Kobler – letztlich auch nicht gerettet werden kann……Bebildert wird das ganze von einer harmlosen, enumerativen 3D-Show, die zu großen Teilen der Schmuck-Werbung entstammen könnte und sich jeglichem Rhythmus, jeglicher Musikalität nicht einmal zu entledigen braucht, da sie diese noch nicht einmal im Keim enthält.”