Chambery

Chambery (2018)
chamber music for bass clarinet
musicians
Fie Schouten & Jelte Althuis bass clarinet
Goska Isphording harpsichord, Marko Kassl accordion, Bart de Vrees percussion, Tarmo Johannes flute, Taavi Kerikmäe piano
music by
Tobias Klein, Enno Poppe
label: ATTACCA (ATT2018.156)

online streaming, download:

order via info@bassclarinet.nl or Attacca
borrow via Muziekweb

Tobias Klein:
1) Leichte Überlappungen (2018) *
2 x bass clarinet
2) Kengboginn (2014) *
bass clarinet, harpsichord
3) SteinHolzGummiWasser (2009)
bass clarinet, percussion
4) Bogus Bogey (2005) *
bass clarinet, flute, piano
5) Vermutung (2008) *
bass clarinet, accordion
6) Tõmba Tõmba (2014) *
bass clarinet solo
7) Enno Poppe: Schlaf (2011/15)
2 x contrabass clarinet

*dedicated to Fie Schouten and colleagues
Fie Schouten (1-7), Jelte Althuis (1, 7) Goska Isphording (2) Bart de Vrees (3) Tarmo Johannes (4) Taavi Kerikmäe (4) Marko Kassl (5)

PRESS ABOUT CHAMBERY (in Dutch and English)

Sands-Zine (Italy) Mario Biserni, april 2020
Le esecuzioni sono affidate alla maestria di Fie Schouten…….Questo per quanto riguarda la cronaca, mentre per quanto riguarda la scrittura è ben riconoscibile l`impostazione jazzy di un autore che trova riferimento anche nelle proprie tradizioni popolari. A questa motilità , sempre venata di ritmo, fa riscontro un`esecutrice dotata comunque di una forte preparazione classico-accademica.
Dall`incontro ne vien fuori un jazz da camera pregno di sfumature ritmiche e di colori in grado di soddisfare anche i palati più difficili.
http://www.sands-zine.com/archiviorec.php?IDrec=2221

Prewitt, Magazine The Clarinet (USA) dec 2019
“This album (Chambery, 2018) is truly outstanding and represents bass clarinet playing and chamber music at the highest level. Aside from
the beautiful musicianship within each track, it must also be mentioned that the album as a whole has a clear artistic arc and musical clarity that is a welcome addition to the world of contemporary music and clarinet recordings.lees helemaal

Arjan van Sorge, Gonzo Circus dec 2019
“Het lage, warme en lichtelijk scheurende geluid van de basklarinet leent zich uitstekend voor samenwerking met percussie, fluit en piano, en zeker met een op z’n minst even dramatisch bespeelde accordeon, zoals in Vermutung. ….duidelijke links naar verrassende en soms schurende improvisatie.lees helemaal

Ben Taffijn Nieuwe Noten juni 2019
“Tobias Klein is natuurlijk allereerst bekend als basklarinettist binnen de geïmproviseerde muziek, bijvoorbeeld als lid van het onvolprezen Spinifex. Hij is echter ook componist, getuige ‘Chambery’ dat verscheen bij Attacca Productions. Een grote rol is daarbij weggelegd voor partner en basklarinettiste Fie Schouten, die deze prachtige stukken met overgave vertolkt.” lees helemaal

Kulturni Magazin UNI (Czechia) Petr Slabý mrt 2019
“…There he (Tobias Klein) leaves his opuses to other performers, led by the brilliant bass clarinet player Fie Schouten. She is brilliantly accompanied on the same instrument in the first and last composition by Jelte Althuis, their interplay is truly congenial and creates a great harmony, however Fie communicates perfectly with other instruments as well…read all
 
TheWholeNote (Toronto, Canada) febr 2019
“…Bogus Bogey, a trio with piano and flute (2005), …. it’s just pretty cool..Extremely well played, Ms. Schouten et al.” lees helemaal

Jazzepoes Kris Vanderstraeten (B)
jan 2019:
“Zeer gevarieerde composities vol verrassingen uitgevoerd door uitzonderlijke muzikanten. Muziek die wat tijd nodig heeft en daarna zal bijblijven en gekoesterd wordt , zoveel is zeker.” lees helemaal

Opduvel | Eigenwijs over muziek en herrie
22 jan 2019:
“Tobias Klein en Fie Schouten zijn partners en daarnaast ambassadeurs van een prachtig instrument: de basklarinet. Het album ‘Chambery’ bevat zes kamermuziekwerken van Klein: een trio, vier duo’s en een solostuk, allemaal met basklarinet, bespeeld door Schouten. De vernuftige en gevoelvolle composities laten het instrument in volle glorie horen. lees helemaal

Frits van der Waa
17 jan 2019, Volkskrant:
“Wat gaat Chambery, een cd met werk van de Nederlandse rietblazer en componist Tobias Klein, heerlijk van start. In zijn Leichte Überlappungen bestoken twee basklarinetten elkaar met boventonen in dansante, maar ongrijpbare ritmes…. als een 21ste-eeuwse fanfare. Net als in de andere composities is de hoofdrol weggelegd voor basklarinetkampioene Fie Schouten.” lees helemaal
 
Jan de Kruiff blog:
Wat een fraaie waaier aan kleuren en speeltechnieken wordt hier ontwikkeld met steeds de fantastische Fie Schouten als muzikantesk en uiterst virtuoos middelpunt. Ze toont aan hoe aangenaam eigentijdse muziek kan zijn.
lees helemaal
 
Herman te Loo 24 dec 2018 Jazzflits:
“In dit stuk (Vermutung) wordt ook het meest gebruik gemaakt van de klankkleuren van de instrumentatie. De zuchtende en steunende accordeon biedt fascinerend weerwerk voor de basklarinet. En net als in alle stukken is er een goed evenwicht tussen welluidende melodieën en schurende klankelementen.” lees helemaal
 
NRC 5 dec 2018 door Joep Christenhusz 4***
“Schoutens vertolkingen zijn spot-on in een breed scala aan speeltechnieken… veelzijdigste klarinettist van Nederland.. in vier spannend bezette duo’s, een solo en een trio balanceert Klein soepeltjes op het grensvlak van hedendaags, jazz en wereldmuziek..”
lees helemaal
 

Het Parool
17 nov 2018 (door Erik Voermans)
“gespeeld door topkrachten als basklarinettisten Fie Schouten en Jelte Althuis….vrolijk makende betovering…wat een leuk stuk, vol onverwachte secundenbotsingen! Ook mooi Kengboginn, voor de prachtbezetting van klavecimbel en basklarinet..”
 

“excellent interpretation! You are a great professional”

Holly Moors (okt 2018) over Chambery:
“Een mooier pleidooi voor de basklarinet dan dit prachtige album zul je zelden tegenkomen. Mooi mooi.” lees verder

Wim Maasakkers Omroep Helmond (nov 2018):
“Fie Schouten bespeelt al lang de basklarinet, en zij weet avantgarde nog leuk te maken ook, en dat hoor je hier ook weer. Dat is natuurlijk voor een groot deel te danken aan de composities van Klein, maar ook aan virtuositeit van Schouten, die klassiek geschoold is, maar tegelijk de soepelheid en de subtiliteit van een jazzmusicus heeft.

Openingstrack ‘Leichte überlappungen’ is een stuk niet ontstaan vanuit de klank maar vanuit mathematische berekeningen en verhoudingen tussen noten en tempi. Het merkwaardige is dat het stuk helemaal niet zo uitgerekend klinkt, want je wordt er meteen door meegesleept. Dat geldt overigens voor alle composities – passie en melancholie klinken overal door.”
naluisteren uitzending 6 nov 2018

 

recording, mix, master Arjan van Asselt
recorded at Orgelpark (1,2,7), Splendor (3,5) Amsterdam
cover photo Oliver Kern
idea, realisation Fie Schouten