Pers

Fie Schouten is een duizendpoot op het gebied van muziek, zowel als uitvoerende als als organisator. (Rinus van der Heijden)

2022

Ziporyn, Schouten & Van Dongen (Concert Recensie)

Podcast, interview Fie Schouten door Aad van Nieuwkerk over improvisatie <-> compositie https://www.nporadio4.nl/podcasts/tussen-de-noten/81050/11-improvisatie-fie-schouten-basklarinettiste-s07

https://blogdotataritaritata.blogspot.com/2022/09/rita-rudner-ingrid-jonker-grace-aguilar.html

https://www.citizenjazz.com/ZomerJazzFietsTour-a-coups-de-pedales.html
Henning Bolte: De eerste stop in de kerk van Garnwerd was de gelegenheid om de creatie te presenteren van een nieuwe Frans-Nederlandse combinatie bestaande uit cellist Vincent Courtois, (bas)klarinettist Louis Sclavis, basklarinettist Fie Schouten en pianist/organist Guus Janssen. Schouten is een leidende figuur in de hedendaagse muziek op haar instrument, Janssen is een grensganger tussen hedendaagse muziek als componist en geïmproviseerde muziek. Hij is de huidige pianist van de legendarische Instant Composers Pool (ICP) en vervangt oprichter Misha Mengelberg (1935-2017).

Deze samengaan vond al snel een gemeenschappelijke basis binnen haar verschillen, die elkaars aanpak levendig verlichtte en soms hun bijzondere kwaliteiten en kleuren op dramatische wijze met elkaar verweefde. De ‘ronde’ Franse kant werd gecombineerd met de meer gewiekste en speelse Nederlandse kant, met complexe sporen van Loevendie en Messiaen. Deze samenwerking ligt in het verlengde van de bloeiende verbinding tussen hedendaagse gecomponeerde en geïmproviseerde muziek die Fie Schouten met haar concertreeks Nieuwe Noten tot stand bracht. De interactie van de vier musici toonde duidelijk de originaliteit en het rijke potentieel van deze gemeenschappelijke basis.

https://jazznu.com/concertrecensies/zomerjazz-fietstour-van-gestorven-poedel-tot-koe-op-zolder/ JazzNu 31.8.22
De muziek stond fier boven deze problemen en was net zo uitdagend en vernieuwend als altijd. Hoe tevreden je was hing af van de routekeus die je had gemaakt. JazzNu had gekozen voor de Route Freejazz zonder free jazz, door te starten in de kerk van Garnwerd waar het Franse basklarinetfenomeen Louis Sclavis, die een dag eerder al de Proloog in de Groningse concertzaal Simplon had verzorgd, de degens kruiste met de Nederlandse basklarinettiste Fie Schouten. Sclavis speelt zeker geen free jazz maar wel vrij. Guus Janssen liet het fraaie kerkorgel janken waarna de cello van Vincent Courtois en de klarinet van Fie Schouten invielen, terwijl Sclavis vervaarlijk op zijn basklarinet gromde. Er ontwikkelde zich een melodieuze improvisatie tussen Schouten en Sclavis die elkaar aanvulden en uitdaagden. Klarinetten van klein tot groot werden door beiden gebruikt totdat het kleinst mogelijke onderdeel, een mondstuk, door Sclavis in de strijd werd geworpen en de interactie tussen Schouten en Sclavis dankzij Courtois een melancholieke interactie opleverde en naar steeds meer structuur focusseerde.

ZomerJazzFiets Tour knalt naar zijn 36e editie JazzNu 24.8.22

Playlist op verzoek van New Music Now met 12 Nederlandse werken
https://newmusicnow.nl/verken/playlist/de-keuze-van-fie-schouten

Aandacht voor de cd’s Monologues 2020 en Nut in De Groene Amsterdammer (jan. 2022, Bas van Putten)
“..Fie Schouten krachtige behartiger…vooral is ze een heel goede muzikant…..
lees helemaal

2021

Aandacht voor de nieuwe cd Nut op Radio4 zat.30 okt 23:00-0:00
Radio4 Vrije Geluiden, Aad van Nieuwkerk

Interview Haarlems Dagbald Winand vd Kamp 9 sept 21

Interview @ Klassika Raadio 1.6.2021 (live in Tallinn, Estonia)

Interview in De Nieuwe Muze door Thea Derks, febr 2021 lezen
(met foto’s van Andreas Fröba, Elisabeth Melchior, Gemma Kessels)

2020

VPRO-gids 27 okt 2020 in aanloop naar Basklarinet Festijn 20/21, editie 4
Tekst Mark van de Voort, foto Julie Hrudova lezen

Interview in Amsterdam Alternative over concertserie Nieuwe Noten Amsterdam

Gesprek Aad van Nieuwkerk & Fie Schouten over componist Enrique Raxach & concertserie Nieuwe Noten Amsterdam luister/kijk na op NPO/Radio4

2019

This album (Chambery, 2018) is truly outstanding and represents bass clarinet playing and chamber music at the highest level. Aside from the beautiful musicianship within each track, it must also be mentioned that the album as a whole has a clear artistic arc and musical clarity that is a welcome addition to the world of contemporary music and clarinet recordings.’
Prewitt (dec 2019) Magazine The Clarinet (USA)

Over uitvoering Trio (1938) van Leo Smit op 22 sept 2019, Museum De Buitenplaats, Eelde:
Ibolya  Vörösváry, altviool, Fie Schouten, klarinet, en pianist Gerard Bouwhuis voerden het schitterend uit. Het was een verrassende ontdekking van Nederlandse muziek.”

“De tweede winnaar van de Nieuw Geneco Fair Practice Compositieopdracht Award 2019 is….
basklarinettiste Fie Schouten.”
Deze opdrachtgever weet veel mensen te betrekken, studenten, jonge musici en componisten, veel samenwerkingspartners, veel uitvoeringen. Een schoolvoorbeeld van olievlekwerking en mede dankzij fair practice zoveel impact op het muziekleven. In haar eentje, en in samenwerking met velen, is zij een aanhoudend pleitbezorger van nieuwe noten voor haar eigen instrument en de componisten. Ruim 70 composities werden voor haar en haar kamermuziekensembles geschreven. Zij is inspirator van vele muziekstudenten, musici en componisten. Met beperkte middelen heeft zij toch altijd aandacht voor een Fair Practice, met alleen een basklarinet en een ongelooflijke hoeveelheid volharding.”
Meer over deze award op de website van componistenbond Nieuw Geneco

Fie Schouten @ Radio4 Vrije Geluiden
25 augustus ’19 tussen 23:00-00:00

In gesprek met radiomaker Aad van Nieuwkerk over de concertserie Nieuwe Noten Amsterdam en uiteraard muziek!
naluisteren (vanaf 14:00)

NRC 22 april 2019 Joep Stapel
Concert Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam 20.4.2019
“Een keur aan topmusici verkende de invloed van Turkse muziek op het werk van Theo Loevendie….spetterende solo’s…Fie Schouten imponeerde met het Duo voor basklarinet solo, waarin ze onnavolgbare interacties tussen een baspartij en een solist suggereerde.” lees helemaal

Volkskrant 17 jan 2019 Frits van der Waa
Cd recensie Chambery (2018)
“Wat gaat Chambery, een cd met werk van de Nederlandse rietblazer en componist Tobias Klein, heerlijk van start. In zijn Leichte Überlappungen bestoken twee basklarinetten elkaar met boventonen in dansante, maar ongrijpbare ritmes…. als een 21ste-eeuwse fanfare. Net als in de andere composities is de hoofdrol weggelegd voor basklarinetkampioen Fie Schouten.” lees helemaal


2018

Jan de Kruiff blog:
Cd recensie Chambery (2018)
Wat een fraaie waaier aan kleuren en speeltechnieken wordt hier ontwikkeld met steeds de fantastische Fie Schouten als muzikantesk en uiterst virtuoos middelpunt. Ze toont aan hoe aangenaam eigentijdse muziek kan zijn.
NRC 5 dec 2018 Joep Christenhusz 4***
Cd recensie Chambery (2018)
“Schoutens vertolkingen zijn spot-on in een breed scala aan speeltechnieken… veelzijdigste klarinettist van Nederland”

lees helemaal
Het Parool 17 nov 2018, Erik Voermans:
Cd recensie Chambery (2018)
“gespeeld door topkrachten als basklarinettisten Fie Schouten en Jelte Althuis….vrolijk makende betovering”

Interview in 24Classics met Fie Schouten door Maartje Valk:
‘spelen alsof je het voor het eerst hoort’ lees helemaal

13nov Late Night Lab – Klara Radio (22:00 – 00:00)
Maarten Beirens gidst ons vandaag in Late Night Lab door de hoogtepunten van zijn Transit-festival (13 & 14 oktober 2018) in Leuven. Met werk van Frederik Neyrinck (met Fie Schouten & Beltane Ruiz 22:09), Stefan Van Eycken, James Dillon, Jasper Vanpaemel, Tim Mariën en Liesa Van der Aa. naluisteren

live bij Opium op 4, 18 oktober 2018 Luister na
Praten over de basklarinet & live-spel (Fie Schouten & Jelte Althuis) 7:30, 25:39, 55:52

Christian Morris (concert 14okt Transit Festival Leuven): “Frederik Neyrinck’s 4 Fragments, for bass clarinet and double bass, played on Sunday afternoon, kept visual trickery to minimum, the players simply changing position between each of the four movements. The writing was exquisite, a compelling marriage of musical content and extended instrumental technique.” read full text

Recensie Ben Taffijn (concert 14okt Transit Festival Leuven): “Wederom bijzondere dingen gehoord door Lyrisch Laag, een project van Fie Schouten en het Basklarinet Festijn” lees helemaal

luister VPRO – podcast (Jonathan Maas, 27.9.2018) over Fie Schouten en haar muziek: hier


Jazznu.com Rinus van der Heijden over Basklarinet Festijn 3.9.2018:
De missie van Fie Schouten met ‘haar’ Basklarinet Festijn
‘…….waarom organiseer je een Basklarinet Festijn? Ook hier komt onmiddellijk het antwoord: “Het is leuk, interessant en voedend voor het muziekmilieu’, lacht Fie Schouten. “Bovendien wordt het instrument er voorzien van nieuw repertoire. Tijdens het festijn kunnen spelers zaken uitwisselen en meer kennis opdoen. Het eerste Basklarinet Festijn was in 2014. Wij werden toen onmiddellijk aangemoedigd door het publiek: ‘Wanneer organiseren jullie weer?….’  lees verder

Jazznu.com Rinus van der Heijden over ZomerJazzFietsTour 27.8.2018:
Na de Zernikelocatie begon de trektocht langs vijf kerken… De eerste was die van Adorp, waar Lyrisch Laag optrad, een kwartet rond de bas- en contrabasklarinetten van Fie Schouten en Jelte Althuis. Met baritonsaxofonist Giuseppe Doronzo en contrabassist Wilbert de Joode werd voor het eerst deze dag getoond hoe schijnbaar los staande klanken de diepte van deze instrumenten bloot legden… de melodierijkdom van zeven eeuwen her werkte ronduit betoverend. Fie Schouten maakte diepe indruk met haar basklarinet.

Klassieke Zaken Edwin Rutten over Basklarinet Festijn aug.2018:
Ik heb altijd groot respect voor doeners en organisatoren, mensenkinderen wat moet iemand een liefde voor het instrument en de muziek hebben. Het liefst zet ik m’n tentje op om alles te horen en te zien.

 

2017

Interview door Aad van Nieuwkerk:

Het Parool juli 2017, artikel door Erik Voermans

Leeuwarder Courant: “weergaloos optreden Capriccio Clarinet Choir & solisten
Over premiere basklarinetconcertino Stump-Linshalm door Fie Schouten & Capriccio Clar Choir

artikel door Thea Derks over premiere basklarinetconcertino Tiefes Rot van Petra Stump-Linshalm

2016

Fie Schouten te gast in Radio 1 programma Kunststof: luister terug

17jan 10.30 aandacht voor Basklarinet Festijn op Vrije Geluiden TV:

Schermafbeelding 2016-03-30 om 14.07.42

portret door Erik Voermans 2016
Volkskrant 2016

Cultuurpers Thea Derks: Zeven vragen aan Fie Schouten. lezen

Spotify playlist Fie Schouten op Jazznu

2011 Neue Musik Zeitung – link

“LICHTBILDER, eine enzyklopädischen Litanei, in dem die Elemente, alles, was lebt, das Lob Gottes singt: Doch das Gotteslob, das im „Gesang der Jünglinge“ als inhaltlicher Kern die Form nicht aufgefressen hat, mündet hier in eine entsetzlich additive Fleißübung, die durch die brillante Performance der auswendig spielenden Solisten – Marco Blaauw, Hubert Mayer, Chloé L’Abbé, Fie Schouten und Benjamin Kobler – letztlich auch nicht gerettet werden kann……Bebildert wird das ganze von einer harmlosen, enumerativen 3D-Show, die zu großen Teilen der Schmuck-Werbung entstammen könnte und sich jeglichem Rhythmus, jeglicher Musikalität nicht einmal zu entledigen braucht, da sie diese noch nicht einmal im Keim enthält.”[:en]https://blogdotataritaritata.blogspot.com/2022/09/rita-rudner-ingrid-jonker-grace-aguilar.html

https://www.citizenjazz.com/ZomerJazzFietsTour-a-coups-de-pedales.html
Henning Bolte: The first stop at the church of Garnwerd was the occasion to present the creation of a new Franco-Dutch combination consisting of cellist Vincent Courtois, (bass) clarinettist Louis Sclavis, bass clarinettist Fie Schouten and pianist/organist Guus Janssen. Schouten is a leading figure in contemporary music on her instrument, Janssen is a border-crosser between contemporary music as a composer and improvised music. He is the current pianist of the legendary Instant Composers Pool (ICP), replacing founder Misha Mengelberg (1935-2017).

This association quickly found common ground within its differences, vividly illuminating each other’s approaches and sometimes dramatically intertwining their particular qualities and colorations. The “round” French side joined the more cunning and playful “Dutch” side, with complex traces of Loevendie and Messiaen. This collaboration is an extension of the flourishing connection between contemporary composed and improvised music that Fie Schouten created with her concertseries Nieuwe Noten/New Notes. The interaction of the four musicians clearly demonstrated the originality and rich potential of this common ground.

Interview Klassikraadio 1.6.2021 (live in Tallinn, Estonia)

Portrait-interview with Thea Derks in De Nieuwe Muze link to the article in English (febr 2021)

‘This album (Chambery, 2018) is truly outstanding and represents bass clarinet playing and chamber music at the highest level. Aside from the beautiful musicianship within each track, it must also be mentioned that the album as a whole has a clear artistic arc and musical clarity that is a welcome addition to the world of contemporary music and clarinet recordings.’
Prewitt (dec 2019) Magazine The Clarinet (USA)

‘Great sound, such richness and flexibility. The quality is very alive and free.’

‘She proves how pleasant contemporary music can be.’

more in Dutch…!!

Erik Voermans in Het Parool 17 nov 2018 about the CD Chambery, compositions by Tobias Klein:
The work of a playful mind … cheerful enchantment emanating from the sounds … performed by top-notch players such as Fie Schouten and Jelte Althuis…

Wim Maasakkers nov ’18 Radio Omroep Helmond: “Over 20 years, the bass clarinet is the most favorite clarinet of Fie Schouten. She is well versed in the avant garde and knows how to make it sound attractive and beautiful as you can hear on this CD. The quality of Klein’s  compositions suit her supple and subtle virtuose use of Jazz traditions while trained as a classical musician. The opening track ‘Leichte Überlappungen’ invites you into a special  cosmos of passion and melancholy characterizing all the compositions on this CD.’

2011 Neue Musik Zeitung – link

“LICHTBILDER, eine enzyklopädischen Litanei, in dem die Elemente, alles, was lebt, das Lob Gottes singt: Doch das Gotteslob, das im „Gesang der Jünglinge“ als inhaltlicher Kern die Form nicht aufgefressen hat, mündet hier in eine entsetzlich additive Fleißübung, die durch die brillante Performance der auswendig spielenden Solisten – Marco Blaauw, Hubert Mayer, Chloé L’Abbé, Fie Schouten und Benjamin Kobler – letztlich auch nicht gerettet werden kann……Bebildert wird das ganze von einer harmlosen, enumerativen 3D-Show, die zu großen Teilen der Schmuck-Werbung entstammen könnte und sich jeglichem Rhythmus, jeglicher Musikalität nicht einmal zu entledigen braucht, da sie diese noch nicht einmal im Keim enthält.”