Bio

–>>for English scroll down<<–
Fie Schouten, geboren en nog altijd woonachtig in Amsterdam, is te horen in vele verschillende formaties op podia en festivals wereldwijd. Zij bespeelt alle klarinetten, met een voorliefde voor de lage instrumenten.

Solo, ensembles
Als specialiste in nieuwe muziek treedt zij veelvuldig op als soliste en in kamermuziekformaties, oa met celliste Katharina Gross, pianiste Keiko Shichijo, claveciniste Goska Isphording en percussioniste Tatiana Koleva. Tevens speelt zij met improvisatoren, onder anderen Guus Janssen piano, Vincent Courtois cello, Giuseppe Doronzo baritonsaxofoon, Wilbert de Joode contrabas.

Schouten is algemeen artistiek leider van Stichting To be Sung, organisator van onder meer Basklarinet Festijn en initiator van concertreeks Nieuwe Noten Amsterdam.

Veel nieuwe composities werden voor Fie Schouten en haar ensembles geschreven en uitgevoerd. Fie Schouten en Tobias Klein initieerden en hebben de artistieke leiding van het Basklarinet Festijn, met tot nu toe 4 edities: 2014, 2016, 2018, 2020/22.

Fie Schouten is initiatior en curator (samen met componist Aspasia Nasopoulou) van de serie voor hedendaagse kamermuziek Nieuwe Noten Amsterdam in het Plein Theater nieuwenoten-amsterdam.nl

Werken met componisten
Fie Schouten werkt al sinds haar studietijd samen met componisten. Zij kreeg het plezier mee van oud-docent Harry Sparnaay, geeft het door aan de jonge generatie en werkt nog steeds met componisten van over de hele wereld, jong en oud(er). Ruim 100 werken werden voor haar en haar ensembles gecomponeerd en ook uitgevoerd.

Docent
Fie Schouten is hoofdvakdocent basklarinet aan het Prins Claus Conservatorium Groningen. Zij doceert naast de basklarinet ook bassethoorn, contrabasklarinet, hedendaage muziekuitvoering, methodiek en zij dirigeert het conservatoriumensemble voor hedendaagse muziek en nodigt vaker componisten uit om met de studenten te werken. Ze was als gastdocent in onder meer Wenen, Tallinn, Chicago, Jerusalem en Rotterdam. Ze werkt dan zowel met jonge uitvoerend musici alsook met componisten.
Sinds 2017 coordineert zij ook het vak Sustainable Performance, waarin de mentale en fysieke gezondheid van de uitvoerder centraal staat.

Prijzen en cd’s
In 2019 kreeg Fie Schouten de 1e Nieuw Geneco Fair Practice Compositieopdracht Award voor haar impact op het Nederlandse muziekleven als inspirator en met aandacht voor de Fair Practice.
Meer over deze award op de website van componistenbond Nieuw Geneco

In 2023 ontving Fie Schouten voor haar project VOSTOK Remote Islands een bijdrage van Het Kersjes Fonds; de cd release is ondersteund door Relative Pitch Records.

Met fluitiste Karina Erhard van KAIDA won zij prijzen op het Internationale Gaudeamus Vertolkersconcours 2003 (beste improvisatie), het 13e Internationale Kamermuziekconcours te Illzach 2002 (Frankrijk) en de Tera de Marez Oyens Prijs (2001).

Negen cd’s produceerde Fie Schouten. figures [2022] en Nut [2021] met kamermuziek voor (contra)basklarinet. Monologues 2020 [2021] met solowerken voor basklarinet en bassethoorn. Nature [2020], een kamermuziekcd waarbij componisten zich lieten inspireren door de natuur. Twee cd’s kwamen uit bij nieuwe muzieklabel ATTACCA: Chambery [2018] met kamermuziek voor basklarinet van Tobias Klein en Schouten’s solo cd Ladder of Escape [2014].
Drie eerdere cd’s ‘Of Villages and Spaces‘ door KAIDA [2005], ‘Amsterdam, de wereld‘ van Trio To be Sung [2007] en ‘Spielzeug‘ met bklar, acc, trb [2009] kwamen uit bij Karnatic Lab Records.

Stockhausen
Van 2008 tot 2018 speelde Fie Schouten vele werken van Karlheinz Stockhausen.
Fie speelde reeds ruim 20 keer de solopartij als één van het ‘Clownesk Schwalbenpärchen’ in MICHAELS REISE um die Erde op grote festivals in Europa en in het Lincoln Centre NY – hoofdzakelijke met het Duitse Ensemble musikFabrik en in regie van La Fura dels Baus, maar ook met het ASKO-Schönberg Ensemble, het Parijse Ensemble Le Balcon en de solistenversie met het Utrechtse Ensemble Insomnio.
Ze voerde LICHT-BILDER (SONNTAG aus LICHT) uit in de productie musikFabrik/Oper Köln 2011; MICHAELION (MITTWOCH aus LICHT) tijdens het London 2012 Festival met de Birmingham Opera Company; HARMONIEN (KLANG) oa op de MusikTriennale Köln; BASSETSU TRIO (MITTWOCH aus LICHT)en ROTARY quintet op het Festival d’Automne Paris 2014/2014; BASSETSU solo en TIERKREIS.

Andere ensembles en orkesten
Fie Schouten is vaste gast sinds 2008 in het Duitse Ensemble Musikfabrik. Ze was vaste gast in Orkest de Volharding en Gamalan Ensemble Multifoon. Daarnaast speelde ze in Koninklijk Concertgebouw Orkest, Ensemble Modern Orchester, Klangforum Wien, ASKO-Schönberg Ensemble, Insomnio Ensemble, Het Balletorket, Philharmonie Zuid-Nederland.

Studie
Zij studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam waar zij haar diploma’s Klarinet en Basklarinet behaalde bij Harry Sparnaay, Tom Sieuwerts, Herman Braune. Fie volgde masterclasses Darmstadt-Festival Nieuwe Muziek, Impuls-zomercursus hedendaagse muziek, Pablo Casals Festival. Daar had zij lessen van Ernesto Molinari en Michel Lethiec.
Directielessen had Fie Schouten van Jan Stulen.

Overig
Fie Schouten was gedurende drie jaar (2016-2019) adviseur Muziek voor het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Ze was jurylid bij de Tera de Marez Oyens Prijs. Ze is lid van de Kunstenbond en Bimpro. Schouten is sinds 2018 docent Professioneel Schrijven op de Hogeschool van Amsterdam, faculteit Business en Economie.

Klarinetten
Fie Schouten speelt op klarinetten van Schwenk & Seggelke, basklarinet en bassethoorn van Buffet Crampon en Leblanc contrabasklarinet. Haar mondstukken zijn gemaakt door Edward Pillinger, rietbinders door Florian Popa, Vandoren; en rieten van Vandoren en Schwenk & Seggelke.
Fie Schouten is Buffet Crampon Artist | Vandoren Artist

ENGLISH:

Fie Schouten, born in Amsterdam and still living there, performs in various formations at many different podia and festivals. She has performed all over the world and is playing on all the clarinets with a warm preference for the low ones.

Chamber music and Solo

As a specialist in performing new music, she can be heard extensively as a soloist and in chamber music formations, oa with cellists Katharina Gross, Eva van de Poll, pianist Keiko Shichijo, bass clarinettist Jelte Althuis, accordionist Marko Kassl, harpsichordist Goska Isphording and percussionist Tatiana Koleva. She also performs with improvisers: pianist Guus Janssen, cellist Vincent Courtois, baritonsax Giuseppe Doronzo, double bass Wilbert de Joode.

Many new pieces are written for and premiered by her groups by composers with very diverse styles and of very different backgrounds and nationalities. Free improvisation appears in many of the pieces. Fie Schouten initiated and leads together with Tobias Klein the Basklarinet Festijn, with four editions: 2014, 2016, 2018, 2020-2022.

Fie Schouten is initiatior and curator (together with composer Aspasia Nasopoulou) of the series for contemporary chambermusic Nieuwe Noten Amsterdam, at Plein Theater nieuwenoten-amsterdam.nl

Working with composers

Fie Schouten workes together with composers since her studies. She learned to enjoy this collaboration from former teacher Harry Sparnaay, now she teaches the younger generation and is still working with composers of all over the world, young and old(er). About 100 compositions were written for Schouten and her ensembles and she performed them all.

Teaching

Schouten is professor bass clarinet at the Prince Claus Conservatory Groningen. She was guest-professor bass clarinet at Codarts Rotterdam and was visiting professor at conservatoires in Vienna, Tallinn, Chicago, Jerusalem. She teaches the next to the bass clarinet, the bassethorn, contrabass clarinet, contemporary techniques, methodology, she conducts the studentensemble of the conservatoire performing contempoary music and regularly invites composers to work with the studentperformers.
Since 2017 she is coordinating the elective Sustainable Performance, where the physical and mental health is the main topic and led by different specialists.
Also Schouten is teaching privately, mainly young professionals or coaching composers. She was jurymember in 2018 during Gaudeamus Muziekweek for the Tera de Marez Oyens (composition) Price.

Awards and CDs

In 2019 Fie Schouten received 1st Nieuw Geneco (composers association) Fair Practice Compositioncommission Award for her impact on the musicscene in the Netherlands, an inspiration for many and with attention for Fair Practice.
She produced nine CD’s. The latest ones are called figures (2022) and Nut (2021) which contain chamber music for (contra)bass clarinet; Monologues 2020 (2021) is a solo CD; Nature (2020) contains chambermusic for (bass) clarinet. Two CD’s are released at ATTACCA, Chambery (2018) with chambermusic for bass clarinet and her solo CD Ladder of Escape 11. Her other cd’s ‘Of Villages and Spaces‘ (KAIDA 2005), ‘Amsterdam, de wereld‘ (To be Sung 2007) and ‘Spielzeug‘ (bklar,acc,trb 2009) came out at Karnatic Lab Records. Schouten’s duo Kaida received the Tera de Marez Oyens Prijs in 2002 (NL). It won prize for best impro at the International Gaudeamus Competition (NL’03), best windensemble at 13th International Chambermusic Competition Illzach (F’03).

Stockhausen

From 2008 to 2018 Fie Schouten performed many works by Karlheinz Stockhausen.
Fie played the solistic part as one of the ‘Clownesque Swallows’ in MICHAELS REISE um die Erde many times – mostly with the German Ensemble MusikFabrik and in regie of La Fura dels Baus, but also with the Dutch ASKO-Schonberg ensemble and the French Ensemble Le Balcon.She performed LICHT-BILDER (SONNTAG aus LICHT) in the production of musikFabrik/Oper Köln in 2011; MICHAELION (MITTWOCH aus LICHT) at the London 2012 Festival with the Birmingham Opera Company; HARMONIEN (KLANG) oa at the MusikTriennale Köln; BASSETSU TRIO (MITTWOCH aus LICHT) and ROTARY quintet at the Festival d’Automne Paris 2013/2014; BASSETSU solo and TIERKREIS.

Ensembles, orchestras

Fie Schouten collaborates with the German Ensemble Musikfabrik since 2008. She was guestmusician in Orkest de Volharding, Ensemble Mulitfoon. She played as a guest with Royal Concertgebouw Orchestra, Ensemble Modern, Klangforum Wien, ASKO-Schönberg Ensemble, Insomnio Ensemble, Het Balletorkest, Noord-Nederlands Orkest.

Study

She studied at the Conservatory of Amsterdam, where she received her Bachelor Diplomas in clarinet and bassclarinet and a Masters Degree in bassclarinet with Harry Sparnaay, Tom Sieuwerts, and Herman Braune. She has participated in masterclasses in Austria (Impuls), Germany (Darmstadt) and France (Pablo Casals Festival), where she had lessons with clarinettists Ernesto Molinari, Michel Lethiec.

Other activities

Fie was during 3 years (2016-2019) Advisor at the Amsterdam Art Council, AFK. She is a member of Kunstenbond and Bimpro. She is teaching Professional Writing at the Hogeschool van Amsterdam, faculty Business and Economy since 2018.

Clarinets

Fie is playing on Schwenk & Seggelke clarinets, Buffet bass clarinet and bassethorn and Leblanc contrabass clarinet. Her mouthpieces are made by Edward Pillinger, she uses Florian Popa and Vandoren ligatures and Vandoren en Schwenk&Seggelke reeds.

Fie Schouten is Buffet Crampon Artist | Vandoren Artist