Bio

Fie Schouten, geboren en nog altijd woonachtig in Amsterdam, is te horen in vele verschillende formaties op podia en festivals wereldwijd. Zij bespeelt alle klarinetten, met een voorliefde voor de lage instrumenten.

kamermuziek en solo

Als specialiste in nieuwe muziek treedt zij veelvuldig op als soliste en in kamermuziekformaties, oa met celliste Eva van de Poll, pianiste Keiko Shichijo, basklarinettist Jelte Althuis, accordeonist Marko Kassl en claveciniste Goska Isphording. Veel nieuwe composities werden voor Fie Schouten en haar ensembles geschreven en uitgevoerd. Fie Schouten en Tobias Klein initieerden en hebben de artistieke leiding van het Basklarinet Festijn, twee edities vonden plaats in 2014 en 2016, de eerstvolgende in 2018.

Fie Schouten is curator en initiatior van de serie voor hedendaagse kamermuziek NIEUWE NOTEN in Amsterdam, podium De Ruimte nieuwenoten-amsterdam.nl

werken met componisten

docent en directie

Fie Schouten is hoofvakdocent basklarinet aan het Prins Claus Conservatorium Groningen. Zij doceert naast de basklarinet ook bassethoorn, contrabasklarinet, hedendaage muziekuitvoering, methodiek en zij dirigeert het conservatoriumensemble voor hedendaagse muziek en nodigt vaker componisten uit om met de studenten te werken. Sinds 2017 coordineert zij ook het vak Sustainable Performance, waarin de mentale en fysieke gezondheid van de uitvoerder centraal staat.
Schouten is ook privé docent
Sinds 2015 geeft zij lezingen (met live-uitvoeringen) over hedendaagse muziek aan de HOVO-VU Amsterdam en op uitnodiging.
Schouten dirigeert sinds een aantal jaar hedendaagse ensembles-muziek

prijzen en cd’s

Haar solo cd kwam uit in 2014 bij Attacca Records.
Drie eerdere cd’s ‘Of Villages and Spaces’ (KAIDA 2005), ‘Amsterdam, de wereld’ (To be Sung 2007) en ‘Spielzeug’ (bklar,acc,trb 2009) kwamen uit op Karnatic Lab Records.
Met fluitiste Karina Erhard van KAIDA won zij prijzen op het Internationale Gaudeamus Vertolkersconcours (beste improvisatie), het 13e Internationale Kamermuziekconcours te Illzach (Frankrijk) en de Tera de Marez Oyens Prijs.

Stockhausen


In 2008 speelde Fie haar eerste werk Stockhausen, nu is zij specialiste.
Fie speelde reeds ruim 20 keer de solopartij als één van het ‘Clownesk Schwalbenpärchen’ in MICHAELS REISE um die Erde op grote festivals in Europa en in het Lincoln Centre NY – hoofdzakelijke met het Duitse Ensemble musikFabrik en in regie van La Fura dels Baus, maar ook met het ASKO-Schönberg Ensemble, het Parijse Ensemble Le Balcon en de solistenversie met het Utrechtse Ensemble Insomnio.
Ze voerde LICHT-BILDER (SONNTAG aus LICHT) uit in de productie musikFabrik/Oper Köln 2011; MICHAELION (MITTWOCH aus LICHT) tijdens het London 2012 Festival met de Birmingham Opera Company; HARMONONIEN (KLANG) oa op de MusikTriennale Köln; BASSETSU TRIO (MITTWOCH aus LICHT)en ROTARY quintet op het Festival d’Automne Paris 2014/2014; BASSETSU solo en TIERKREIS.

andere ensembles en orkesten

Fie Schouten is vaker te gast in musikFabrik, Het Balletorkest, Philharmonie Zuid-Nederland, het Insomnio Ensemble en in het verleden lid van Axyz Ensemble, Ensemble Labyrint van David Dramm, vaste gast in Orkest de Volharding, Gamalan Ensemble Multifoon. Daarnaast speelde ze in Koninklijk Concertgebouw Orkest, Ensemble Modern Orchester, Klangforum Wien, ASKO-Schönberg Ensemble.

studie

Zij studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam waar zij haar diplomaâs Klarinet en Basklarinet behaalde bij Harry Sparnaay, Tom Sieuwerts, Herman Braune. Fie volgde masterclasses Darmstadt-Festival Nieuwe Muziek, Impuls-zomercursus hedendaagse muziek, Pablo Casals Festival. Daar had zij lessen van Ernesto Molinari en Michel Lethiec.
Directielessen had Fie Schouten van Jan Stulen.

klarinetten

Fie speelt op Schwenk&Seggelke klarinetten, Buffet basklarinet en bassethoorn, Leblanc contrabasklarinet.
Haar mondstukken zijn gemaakt door Edward Pillinger, rietbinders van Florian Popa en Vandoren en rieten van Vandoren en Schwenk&Seggelke.

Fie Schouten is Buffet Crampon Artist