Monologues 2020

[:nl]Monologues 2020 (2021)
Fie Schouten solo bassethoorn (track 1), basklarinet (track 2-5)
muziek van Guus Janssen, Lotta Wennäkoski, Enno Poppe, Isang Yun, Ton de Leeuw
Label: Orlando Records [OR 0045]

1. …van horen zingen… (2020) – Guus Janssen
2. Limn (2002) – Lotta Wennäkoski
3. Holz (1999/2015) – Enno Poppe
4. Monolog (1983) – Isang Yun
-> Monolog met film van Melanja Palitta (project Harmonie)

5. Mountains (1977) – Ton de Leeuw

Cambridge University Press (UK) Roger Heaton april 2022
“Enno Poppe-Holz….Schouten is a very strong player who really characterises and projects: to my ears it is a much more interesting and eventful piece than the original ensemble version. One really hears all the detail, the complexity of the repeated rhythmic patterns, the drama of leaping around the registers and the lyrical episodes with microtones: it seems to explore the actual fabric of the instrument – its ‘woodiness’, I guess – as well as what Schouten calls the ‘unruliness’ of the bass……excellent addition to the growing bass-clarinet solo discography.”
To the article

His Voice (Tsjechië) Jan Hocek maart 2022
Godin van de basklarinet Fie Schouten… Haar instrumentale beheersing is grenzeloos…. Poppe, Holz: Het spel van Schouten is elastisch, soms ongedisciplineerd, als hij van extreem hoge noten naar de laagste springt, bijna chirurgisch werkend met microintervallen…. Ton de Leeuw, Mountains: Hier kunnen we praten over echte schoonheid.
https://www.hisvoice.cz/bohyne-basklarinetu-fie-schouten/

Bas van Putten jan. 2022 De Groene Amsterdammer
“..Fie Schouten krachtige behartiger…troonopvolger….vooral is ze een heel goede muzikant….. de oosters reflectieve odyssee van Ton de Leeuw, wiens monumentale Mountains voor basklarinet en tape (1977) meteen muziek is; een groot, boogvormig geven en nemen van een geconcentreerd meditatieve speler en de organisch klinkende elektronica, door Schouten met haast rituele aandacht bevraagd en beantwoord. Guus Janssen betreedt in …van horen zingen… (2020) voor bassethoorn op zijn manier ook vreemd territorium. Het klinkt als een ontheemde jazzimprovisatie van een fabeldier in niemandsland, vrij van geest, vrij van bezwarende gedachten.”

lees helemaal

Henk Janssen febr. 2022 De Klarinet
“Limn van de Finse Lotta Wennäkoski….fascinerende sprezzaturatonen……..Mountains van Ton de Leeuw… het wordt zeer overtuigend
gespeeld en vormt daarmee een krachtige afsluiting voor deze cd”
lees helemaal

Jan de Kruijff febr. 2022
“het mooiste stuk is van Isang Yun…. de versie van Schouten bevalt me het beste omdat ze in haar hele recital zo wondermooi en toegewijd speelt.”

lees helemaal

Opgenomen in 2020, Plein Theater Amsterdam
Arjan van Asselt, geluidstechnicus
Melanja Palitta, foto voorkant digipack

Bestellen?
email naar info@bassclarinet.nl (Fie Schouten)
€15 excl verzendkosten, betalen via overmaking of via mijn paypal-account
Koop download of luister via Bandcamp
Lenen bij Muziekweb

[:en]Monologues 2020 (2021)
Fie Schouten solo bassethorn (track 1), bass clarinet (track 2-5)
music by Guus Janssen, Lotta Wennäkoski, Enno Poppe, Isang Yun, Ton de Leeuw
Label: Orlando Records [OR 0045]

1. …van horen zingen… (2020) – Guus Janssen
2. Limn (2002) – Lotta Wennäkoski
3. Holz (1999/2015) – Enno Poppe
4. Monolog (1983) – Isang Yun
-> Monolog with film by Melanja Palitta (project Harmonie)

5. Mountains (1977) – Ton de Leeuw

Order? email info@bassclarinet.nl (Fie Schouten)
€15 excl shippingcosts, pay via banktransfer or via my paypal-account
Buy download or listen via BandcampBuy via Orlando Records or iTunes
Borrow (in NL) via Muziekweb
Cambridge University Press (UK) Roger Heaton april 2022
“Enno Poppe-Holz….Schouten is a very strong player who really characterises and projects: to my ears it is a much more interesting and eventful piece than the original ensemble version. One really hears all the detail, the complexity of the repeated rhythmic patterns, the drama of leaping around the registers and the lyrical episodes with microtones: it seems to explore the actual fabric of the instrument – its ‘woodiness’, I guess – as well as what Schouten calls the ‘unruliness’ of the bass……excellent addition to the growing bass-clarinet solo discography.”
To the article


His Voice (Tsjechië) Jan Hocek
maart 2022
Godin van de basklarinet Fie Schouten… Haar instrumentale beheersing is grenzeloos…. Poppe, Holz: Het spel van Schouten is elastisch, soms ongedisciplineerd, als hij van extreem hoge noten naar de laagste springt, bijna chirurgisch werkend met microintervallen…. Ton de Leeuw, Mountains: Hier kunnen we praten over echte schoonheid.
https://www.hisvoice.cz/bohyne-basklarinetu-fie-schouten/

Bas van Putten jan. 2022 De Groene Amsterdammer
“..Fie Schouten krachtige behartiger…troonopvolger….vooral is ze een heel goede muzikant….. de oosters reflectieve odyssee van Ton de Leeuw, wiens monumentale Mountains voor basklarinet en tape (1977) meteen muziek is; een groot, boogvormig geven en nemen van een geconcentreerd meditatieve speler en de organisch klinkende elektronica, door Schouten met haast rituele aandacht bevraagd en beantwoord. Guus Janssen betreedt in …van horen zingen… (2020) voor bassethoorn op zijn manier ook vreemd territorium. Het klinkt als een ontheemde jazzimprovisatie van een fabeldier in niemandsland, vrij van geest, vrij van bezwarende gedachten.”

lees helemaal

Henk Janssen febr. 2022 De Klarinet
“Limn van de Finse Lotta Wennäkoski….fascinerende sprezzaturatonen……..Mountains van Ton de Leeuw… het wordt zeer overtuigend
gespeeld en vormt daarmee een krachtige afsluiting voor deze cd”
lees helemaal

Jan de Kruijff febr. 2022
“het mooiste stuk is van Isang Yun…. de versie van Schouten bevalt me het beste omdat ze in haar hele recital zo wondermooi en toegewijd speelt.”

lees helemaal

Recorded in 2020, Plein Theater Amsterdam
Arjan van Asselt, sound engineer
Melanja Palitta, picture front digipack

[:]