Fie Schouten, geboren en nog altijd woonachtig in Amsterdam, is te horen in vele verschillende formaties op podia en festivals wereldwijd. Zij bespeelt alle klarinetten, met een voorliefde voor de lage instrumenten.
Solo, ensembles
Als specialiste in nieuwe muziek treedt zij veelvuldig op als soliste en in kamermuziekformaties. Ze vormt een duo met celliste Katharina Gross, gaf concerten en maakte cd-opnames met basklarinettist Jelte Althuis, pianiste Keiko Shichijo, celliste Eva van de Poll, claveciniste Goska Isphording, accordeonist Marko Kassl, percussioniste Tatiana Koleva. Tevens speelt zij met improvisatoren, onder anderen met Guus Janssen piano, Vincent Courtois cello, Giuseppe Doronzo baritonsaxofoon, Wilbert de Joode contrabas.
Schouten is algemeen artistiek leider van Stichting To be Sung, organisator van onder meer Basklarinet Festijn en initiator van concertreeks Nieuwe Noten Amsterdam.
Veel nieuwe composities werden voor Fie Schouten en haar ensembles geschreven en uitgevoerd. Fie Schouten en Tobias Klein initieerden en hebben de artistieke leiding van het Basklarinet Festijn, met tot nu toe 4 edities: 2014, 2016, 2018, 2020/22.
Fie Schouten is initiatior en curator (samen met componist Aspasia Nasopoulou) van de serie voor hedendaagse kamermuziek Nieuwe Noten Amsterdam in het Plein Theater nieuwenoten-amsterdam.nl
Werken met componisten
Fie Schouten werkt al sinds haar studietijd samen met componisten. Zij kreeg het plezier mee van oud-docent Harry Sparnaay, geeft het door aan de jonge generatie en werkt nog steeds met componisten van over de hele wereld, jong en oud(er). Ruim 100 werken werden voor haar en haar ensembles gecomponeerd en ook uitgevoerd.
Docent
Fie Schouten is sinds 2013 verbonden als hoofdvakdocent aan het Prins Claus Conservatorium Groningen. Zij geeft les aan studenten van de Klassieke en Jazzafdeling; basklarinet, klarinet, hedendaagse muziek, ensembles. Ze werkt zowel met jonge uitvoerend musici alsook met componisten. Sinds 2017 coordineert zij ook het vak Sustainable Performance, waarin de mentale en fysieke gezondheid van de uitvoerder centraal staat.
Ze was als gastdocent in onder meer Wenen, Tallinn, Chicago, Jerusalem en Rotterdam.
Prijzen en cd’s
In 2019 kreeg Fie Schouten de 1e Nieuw Geneco Fair Practice Compositieopdracht Award voor haar impact op het Nederlandse muziekleven als inspirator en met aandacht voor de Fair Practice.
Meer over deze award op de website van componistenbond Nieuw Geneco
In 2023 ontving Fie Schouten voor haar project VOSTOK Remote Islands een bijdrage van Het Kersjes Fonds; de cd release is ondersteund door Relative Pitch Records.
Met fluitiste Karina Erhard van KAIDA won zij prijzen op het Internationale Gaudeamus Vertolkersconcours 2003 (beste improvisatie), het 13e Internationale Kamermuziekconcours te Illzach 2002 (Frankrijk) en de Tera de Marez Oyens Prijs (2001).
Tien cd’s produceerde Fie Schouten.
Improvisatie
VOSTOK Remote Islands [2023]
Hedendaags gecomponeerd, kamermuziek
bee sage [2024] figures[2022] Nut [2021] Nature [2020] Chambery [2018]
Spielzeug [2009] Amsterdam, de wereld [2007] Of Villages and Spaces [2005]
Hedendaags gecomponeerd, solo
Monologues 2020 [2021] Ladder of Escape 11 [2014]
Stockhausen
Van 2008 tot 2018 speelde Fie Schouten vele werken van Karlheinz Stockhausen.
Fie speelde reeds ruim 20 keer de solopartij als één van het ‘Clownesk Schwalbenpärchen’ in MICHAELS REISE um die Erde op grote festivals in Europa en in het Lincoln Centre NY – hoofdzakelijke met het Duitse Ensemble musikFabrik en in regie van La Fura dels Baus, maar ook met het ASKO-Schönberg Ensemble, het Parijse Ensemble Le Balcon en de solistenversie met het Utrechtse Ensemble Insomnio.
Ze voerde LICHT-BILDER (SONNTAG aus LICHT) uit in de productie musikFabrik/Oper Köln 2011; MICHAELION (MITTWOCH aus LICHT) tijdens het London 2012 Festival met de Birmingham Opera Company; HARMONIEN (KLANG) oa op de MusikTriennale Köln; BASSETSU TRIO (MITTWOCH aus LICHT)en ROTARY quintet op het Festival d’Automne Paris 2014/2014; BASSETSU solo en TIERKREIS.
Andere ensembles en orkesten
Fie Schouten is vaste gast sinds 2008 in het Duitse Ensemble Musikfabrik. Ze was vaste gast in Orkest de Volharding en Gamalan Ensemble Multifoon. Daarnaast speelde ze in Koninklijk Concertgebouw Orkest, Ensemble Modern Orchester, Klangforum Wien, ASKO-Schönberg Ensemble, Insomnio Ensemble, Het Balletorket, Philharmonie Zuid-Nederland.
Studie
Zij studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam waar zij haar diploma’s Klarinet en Basklarinet behaalde bij Harry Sparnaay, Tom Sieuwerts, Herman Braune. Fie volgde masterclasses Darmstadt-Festival Nieuwe Muziek, Impuls-zomercursus hedendaagse muziek, Pablo Casals Festival. Daar had zij lessen van Ernesto Molinari en Michel Lethiec. Directielessen had Fie Schouten van Jan Stulen.
Overig
Fie Schouten is sinds 2024 bestuurslid van European Clarinet Association. Ze is lid van de Kunstenbond en Bimpro. Gedurende drie jaar (2016-2019) was zij adviseur Muziek voor het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Ze was jurylid bij de Tera de Marez Oyens Prijs. Van 2018 t/.m 2023 was Fie Schouten docent Professioneel Schrijven op de Hogeschool van Amsterdam, faculteit Business en Economie.
Klarinetten
Fie Schouten speelt op klarinetten van Jochen Seggelke, basklarinet en bassethoorn van Buffet Crampon en Leblanc contrabasklarinet. Haar mondstukken zijn gemaakt door Edward Pillinger, rietbinders door Florian Popa, Vandoren; en rieten van Vandoren en Seggelke.
Fie Schouten is Buffet Crampon Artist | Vandoren Artist
Persoonlijk
getrouwd & moeder van twee kinderen